Ο διευθύνων σύμβουλος του Υπερταμείου μιλά στη Voria.gr για τη συμβολή του Υπερταμείου στην ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας – Τα επόμενα βήματα για το logistics center στο Γκόνου, τι προβλέπει το σχέδιο αναμόρφωσης του Σιδηροδρομικού Σταθμού της Θεσσαλονίκης.
Ανοιχτός στον διάλογο με την τοπική κοινωνία για την εξεύρεση κοινά αποδεκτών λύσεων στο ζήτημα της αξιοποίησης της Μαρίνας Αρετσούς δηλώνει μιλώντας στη Voria.gr ο διευθύνων σύμβουλος του Υπερταμείου, Γιάννης Παπαχρήστου.
Στη συνέντευξή του ο κ. Παπαχρήστου περιγράφει τα επόμενα βήματα για τρία σημαντικά έργα της πόλης, την αποκατάσταση και επανάχρηση του Κυβερνείου τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου και την ανάπλαση της ΔΕΘ, καθώς επίσης για την ανάπτυξη του Σιδηροδρομικού Σταθμού της Θεσσαλονίκης και τα μεγάλα έργα της Βόρειας Ελλάδας, τα οποία, όπως λέει, εντάσσονται στον πυρήνα της στρατηγικής του Υπερταμείου, που είναι να δημιουργήσει αξία για όλους τους πολίτες και να βάλει τα θεμέλια για ένα νέο παραγωγικό μοντέλο που έχει τη βιώσιμη ανάπτυξη και το κοινωνικό μέρισμα στο επίκεντρό του.
Πρόσφατα ανακοινώσατε ότι μέσα στο 2025 θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τη μαρίνα της Καλαμαριάς. Πόσο σας προβληματίζουν οι αντιδράσεις του Δήμου Καλαμαριάς και η αίτηση ακύρωσης στο ΣτΕ που έχει καταθέσει, επί της οποίας εκκρεμεί η σχετική απόφαση;
Η δημιουργία βιώσιμης αξίας και η ουσιαστική βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών μέσα από την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα για το Υπερταμείο.
Η αναβάθμιση της Μαρίνας Καλαμαριάς σε σύγχρονη λιμενική υποδομή που θα λειτουργήσει ως σημείο αναφοράς για την περιοχή και ολόκληρη την πόλη της Θεσσαλονίκης, εξυπηρετεί αυτόν ακριβώς τον σκοπό.
Κατανοούμε πλήρως την ανησυχία της δημοτικής αρχής και για αυτό έχουμε εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αξιοποίησης, λαμβάνοντας υπόψη την προστασία του περιβάλλοντος, την ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών και την ενίσχυση των τουριστικών προοπτικών της Θεσσαλονίκης. Ο Δήμος Καλαμαριάς και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας συμμετείχαν ενεργά στη διαβούλευση για την κατάρτιση του Σχεδίου Στρατηγικής Ανάπτυξης (Master Plan) και της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που έχουν εγκριθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας.
Ανταποκρινόμενοι στους προβληματισμούς της τοπικής κοινωνίας, έχουμε λάβει μέτρα που διασφαλίζουν ήπια και βιώσιμη ανάπτυξη: μειώσαμε κατά 50% τον συντελεστή δόμησης – από 0,40 σε 0,20 – στη χερσαία ζώνη της Μαρίνας σε σχέση με την αρχική χωροθέτηση, περιορίσαμε το μέγιστο ύψος των κτιρίων στα 8,5 μέτρα (έως δύο όροφοι) και δημιουργούμε χώρο πρασίνου και αναψυχής σε μεγάλο μέρος της χερσαίας ζώνης, με ελεύθερη πρόσβαση για όλους.
Είμαστε πεπεισμένοι ότι οι παρεμβάσεις αυτές θα λειτουργήσουν θετικά εξασφαλίζοντας ήπια ανάπτυξη. Θα αναβαθμίσουν την ποιότητα ζωής των κατοίκων και των επισκεπτών και θα ενισχύσουν την τοπική οικονομία αυξάνοντας το κοινωνικό μέρισμα για όλους. Σε κάθε περίπτωση, παραμένουμε ανοιχτοί στον διάλογο με την τοπική κοινωνία για την εξεύρεση κοινά αποδεκτών λύσεων.
Μέσα στο 2026 αναμένουμε και το σχέδιο αποκατάστασης και κόστους για το Κυβερνείο, το οποίο θα δοθεί στη Βουλή των Ελλήνων. Πόσο γρήγορα πιστεύετε ότι μπορεί να υλοποιηθεί το project και ποιος θα είναι ο φορέας που θα αναλάβει τη λειτουργία του;
Βρισκόμαστε ήδη σε εντατική συνεργασία με τη Βουλή των Ελλήνων και την ΕΤΑΔ, ώστε οι μελέτες αποκατάστασης και κόστους να προχωρήσουν εγκαίρως. Προς αυτή την κατεύθυνση, η ΕΤΑΔ προκήρυξε τον Αύγουστο διεθνή διαγωνισμό για την εκπόνησή τους.
Το Κυβερνείο αποτελεί εμβληματικό τοπόσημο της Θεσσαλονίκης, με ιδιαίτερη ιστορική και κοινωνική αξία. Η μετατροπή του σε πολυχώρο πολιτισμού, συνεδρίων και εκδηλώσεων θα του δώσει ξανά ζωή και θα το καταστήσει έναν ανοιχτό χώρο για την κοινωνία, που θα συμβάλλει στην ενίσχυση του πολιτιστικού αποτυπώματος και της τουριστικής δυναμικής της πόλης.
Στόχος μας είναι να κινηθούμε με ταχύτητα και διαφάνεια, ώστε το Παλατάκι να παραδοθεί το συντομότερο δυνατό στους πολίτες. Με δεδομένο ότι η διαδικασία διαβούλευσης με τους τοπικούς φορείς έχει ολοκληρωθεί, εκτιμούμε ότι μέσα στο 2026 θα έχει καταρτιστεί το πλήρες σχέδιο το οποίο θα κατατεθεί στη Βουλή και θα ανοίξει τον δρόμο για την υλοποίηση του έργου.
Όσον αφορά στη λειτουργία του Κυβερνείου, αυτή θα καθοριστεί το επόμενο διάστημα μέσα από διαβούλευση με τη Βουλή, την ΕΤΑΔ και τον Δήμο Καλαμαριάς, ο οποίος πιστεύουμε ότι μπορεί να έχει ρόλο στην επόμενη μέρα αυτής της ιστορικής υποδομής.
Πότε εκτιμάτε ότι θα ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία για τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου;
Η ανάπτυξη του Επιχειρηματικού Πάρκου συνδυασμένων μεταφορών στο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα έργα στρατηγικής σημασίας για τη Θεσσαλονίκη και για ολόκληρη τη χώρα. Πρόκειται για εγχείρημα της ΓΑΙΑΟΣΕ που μας προσφέρει μια μεγάλη ευκαιρία: να αναβαθμίσουμε ριζικά τον κλάδο των logistics, καθιστώντας τη Θεσσαλονίκη κόμβο εμπορευματικών μεταφορών για τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Σε συνδυασμό με το αντίστοιχο έργο που προχωρά στην Αττική, δημιουργείται ένα ισχυρό δίκτυο που θα ενισχύσει τη θέση της Ελλάδας στον διεθνή χάρτη των logistics, προσελκύοντας σημαντικές επενδύσεις, δημιουργώντας νέες και ποιοτικές θέσεις εργασίας, ενώ ταυτόχρονα θα περιοριστούν σημαντικά οι εκπομπές άνθρακα με τη σύνδεση των δύο κέντρων με το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Πέρα όμως από την οικονομική διάσταση, το έργο έχει και άμεσο θετικό αντίκτυπο στην καθημερινότητα των πολιτών: περισσότερα από 300 βαριά οχήματα θα απομακρύνονται σε καθημερινή βάση από το κέντρο της Θεσσαλονίκης, γεγονός που θα μειώσει την κυκλοφοριακή συμφόρηση, θα βελτιώσει την ποιότητα του αέρα και θα κάνει την πόλη πιο φιλική για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της.
Ο διαγωνισμός βρίσκεται ήδη σε προχωρημένο στάδιο και το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι ιδιαίτερα έντονο. Στόχος μας είναι μέχρι το τέλος του έτους να έχει ολοκληρωθεί η υποβολή οικονομικών προσφορών, ώστε να μπορέσουμε να περάσουμε άμεσα στην τελική φάση του διαγωνισμού και στην έναρξη των εργασιών.
Τι περιλαμβάνει το έργο ανάπτυξης του Σιδηροδρομικού Σταθμού της Θεσσαλονίκης;
Στόχος μας είναι ο ιστορικός Επιβατικός Σιδηροδρομικός Σταθμός να μετατραπεί σε έναν σύγχρονο πολύ-λειτουργικό κόμβο που θα αποτελέσει σημείο αναφοράς για τη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για έργο που συνδυάζει την αναβάθμιση των συγκοινωνιών με την αστική ανάπλαση, δημιουργώντας έναν νέο πόλο ανάπτυξης στην καρδιά της πόλης.
Το ακίνητο των 83.000 τ.μ. της ΓΑΙΑΟΣΕ, σε στρατηγική τοποθεσία στην οδό Μοναστηρίου, συνδέεται άμεσα με βασικούς οδικούς άξονες, το λιμάνι, το ιστορικό κέντρο, ενώ αποτελεί έναν από τους βασικούς μεταφορικούς κόμβους της Θεσσαλονίκης, με πρόσβαση στον σιδηρόδρομο, το μετρό, αστικά και υπεραστικά λεωφορεία. Η μοναδική αυτή συγκέντρωση υποδομών δίνει τη δυνατότητα να αναπτυχθεί ένας σύγχρονος σταθμός με πολλαπλές εμπορικές και κοινωνικές χρήσεις που θα ενισχύσουν τη βιώσιμη κινητικότητα και θα αναβαθμίσουν την καθημερινότητα των πολιτών.
Το έργο περιλαμβάνει τον εξωραϊσμό και την αναβάθμιση των υφιστάμενων κτιρίων με βάση διεθνή επιτυχημένα παραδείγματα, ώστε να βελτιωθεί η εμπειρία επιβατών και επισκεπτών. Παράλληλα, η δημιουργία νέων υποδομών και χρήσεων θα ενισχύσει την οικονομική δραστηριότητα στην περιοχή, θα αναβαθμίσει την εικόνα της πόλης και θα συμβάλει καθοριστικά στην περιφερειακή ανάπτυξη.
Με λίγα λόγια, μιλάμε για μια μεγάλη τομή που θα ενισχύσει τη βιώσιμη κινητικότητα στη Θεσσαλονίκη και θα προσφέρει στους πολίτες έναν σταθμό αντάξιο της ιστορίας και των προοπτικών της πόλης.
Τι έργα προγραμματίζει το επόμενο διάστημα το Υπερταμείο στη Βόρεια Ελλάδα;
Το Υπερταμείο έχει δρομολογήσει σειρά εμβληματικών έργων τα οποία θα καταστήσουν την οικονομία της Βόρειας Ελλάδας πιο ανταγωνιστική και εξωστρεφή, αναβαθμίζοντας παράλληλα την ποιότητα ζωής των πολιτών και συμβάλλοντας στην αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής κρίσης.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ανάπλαση της ΔΕΘ, που θα αποτελέσει το μεγαλύτερο έργο αστικής ανάπλασης σε ολόκληρη τη Βόρεια Ελλάδα. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο εγχείρημα που θα μεταμορφώσει το κέντρο της Θεσσαλονίκης, με την ανακαίνιση του Βελλιδείου Συνεδριακού Κέντρου και την κατασκευή νέων, σύγχρονων εκθεσιακών εγκαταστάσεων. Προβλέπεται η δημιουργία νέων ανοιχτών χώρων πρασίνου άνω των 100 στρεμμάτων που θα αποδοθούν στους πολίτες. Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει, επίσης, εκθεσιακούς/συνεδριακούς χώρους συνολικής μεικτής έκτασης 48.000 τ.μ. καθώς και 660 υπόγειες θέσεις στάθμευσης. Το έργο θα χρηματοδοτηθεί από δημόσιους πόρους ύψους 120 εκατ. ευρώ.
Το επόμενο διάστημα αναμένεται να ξεκινήσουν τα έργα για την επέκταση του Προβλήτα 6 στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Αυτό το σημαντικό έργο εκσυγχρονισμού θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα και θα αναβαθμίσει ακόμα περισσότερο τον γεωστρατηγικό ρόλο του μεγαλύτερου λιμανιού της Βόρειας Ελλάδας, ενώ αναμένεται να δημιουργηθούν περίπου 4.000 νέες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο κατασκευής.
Σύντομα θα καλέσουμε τα 11 επενδυτικά σχήματα που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την αξιοποίηση του ακινήτου στο Ποσείδι Χαλκιδικής να υποβάλλουν οικονομικές προσφορές, ώστε να προχωρήσει και αυτή η σημαντική επένδυση που θα ενισχύσει το τουριστικό προϊόν της περιοχής και θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας.
Στο τελικό στάδιο βρίσκεται και η διαγωνιστική διαδικασία για την περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας στο κεντρικό λιμάνι της Καβάλας «Απόστολος Παύλος». Δύο επενδυτικά σχήματα με εκτεταμένη εμπειρία στη διαχείριση λιμενικών υποδομών έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον και αναμένουμε την υποβολή οικονομικών προσφορών εντός του Α τριμήνου του 2026.
Δεν γίνεται να παραλείψουμε το σπουδαίο έργο που έχει γίνει για την αναβάθμιση και επέκταση των υποδομών της Δημόσιας Υγείας. Σε εξέλιξη είναι εργασίες για τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων σε έξι Νοσοκομεία και 18 Κέντρα Υγείας στη Θεσσαλονίκη, συνολικού ύψους 230 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για έργα που θα προσφέρουν αναβαθμισμένες υπηρεσίες υγείας στους πολίτες και τους επισκέπτες της περιοχής, μειώνοντας αισθητά το ανθρακικό αποτύπωμα των εγκαταστάσεων αυτών.
Τίποτα από όλα αυτά δε θα ήταν εφικτό δίχως το τμήμα Asset Development Plan (ADP) και τη Μονάδα Στρατηγικών Συμβάσεων (Project Preparation Facility – PPF) του Υπερταμείου, υπό την καθοδήγηση του Αναπληρωτή Διευθύνοντος Συμβούλου, Παναγιώτη Σταμπουλίδη. Με συνέπεια, υψηλό αίσθημα ευθύνης και διαφάνεια, τα στελέχη των δύο μονάδων εργάζονται μεθοδικά για την απρόσκοπτη υλοποίηση έργων στρατηγικής σημασίας, σε συνεργασία με την Πολιτεία και τους αρμόδιους φορείς της δημόσιας διοίκησης.
Όλα αυτά τα έργα εντάσσονται στον πυρήνα της στρατηγικής μας: να δημιουργήσουμε αξία για όλους τους πολίτες και να βάλουμε τα θεμέλια για ένα νέο παραγωγικό μοντέλο που έχει τη βιώσιμη ανάπτυξη και το κοινωνικό μέρισμα στο επίκεντρό του.
Πηγή: voria.gr